wb radio Braambos | Radio Artikel
Braambos

Uitzendingen van Braambos zijn ondertiteld via teletekst 888

nav home Home wie zijn we tv radio tijdschrift e-shop contact links
 
Radio
U hebt de uitdrukking vast al wel eens horen vallen op Radio 1: "U kan nu luisteren naar een gastprogramma." Op dinsdagavond is die eer steevast voor het Braambos. Na het nieuws van 20 u.. Braambos is volgens officiŽle termen een 'katholieke levensbeschouwelijke uitzending'. In de praktijk vertaalt zich dat in 25 minuten radio over het reilen en zeilen van de kerk in Vlaanderen. Verlies daarbij vooral niet uit het oog dat de kerk veel meer is dan hiŽrarchische structuren. Maar misschien moet u gewoon eens luisteren om dat te ontdekken!
DATUM
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
  27-12-2009
  25-12-2009
  20-12-2009
  13-12-2009
  06-12-2009
  29-11-2009
  22-11-2009
  15-11-2009
  08-11-2009
  02-11-2009
  01-11-2009
  25-10-2009
  18-10-2009
  11-10-2009
  04-10-2009
  27-09-2009
  20-09-2009
  13-09-2009
  06-09-2009
  Bijbelse noten
  Credo
  Damiaan
  Post Gevat: Brief van Mark Van de Voorde aan de leraren
  Speeddaten
  30-08-2009
  23-08-2009
  16-08-2009
  14-08-2009
  09-08-2009
  02-08-2009
  26-07-2009
  19-07-2009
  12-07-2009
  05-07-2009
  28-06-2009
  21-06-2009
  14-06-2009
  06-06-2009
  31-05-2009
  24-05-2009
  21-05-2009
  17-05-2009
  10-05-2009
  03-05-2009
  26-04-2009
  19-04-2009
  12-04-2009
  10-04-2009
  05-04-2009
  29-03-2009
  22-03-2009
  15-03-2009
  08-03-2009
  01-03-2009
  22-02-2009
  15-02-2009
  08-02-2009
  01-02-2009
  25-01-2009
  18-01-2009
  11-01-2009
  04-01-2009
2008

Post Gevat: Brief van Mark Van de Voorde aan de leraren

We starten het werkjaar opnieuw met een schare trouwe briefschrijvers. Wetstraatman Mark Van de Voorde bijt de spits af

Beste leraren,

'Leraren' is eigenlijk mannelijk en jullie beroep vervrouwelijkt. Maar ik vind niks beters om jullie aan te spreken. 'Leraren en leraressen' ruikt naar mottenballen: bij 'leraressen' zie ik van die tot de kin dichtgeknoopte, zuurpruimige juffrouwen voor me. 'Leerkrachten' dan? Aan die pseudo-officiŽle term van het onderwijswereldje hangt inderdaad geen geslachtslabel. Maar wat voor een woord is dat: leer-kracht? Met krachtpatserij kom je niet ver in een klas, dacht ik. Jongelui hebben die goocheltrucjes van de zich sympathiek voordoende leraar door. Leer-kracht? Met pedagogisch geweld bereik je ook niet veel, de leerstof kun je er toch niet in rammen. Onderwijzen heeft veel meer aan de zachte weg van het geduld.

Geduld, dat is het wat ik je wens voor dit nieuwe schooljaar. De eerste week zit er op, als je geduld maar niet op is. Ik kan het me voorstellen dat je je geduld zou verliezen. Bijwijlen. Ook zo'n eerste week na de vakantie. Je wilt aansluiten bij de leerstof van vorig jaar, maar moet vaststellen dat ze niks onthouden hebben. "Maar, mevrouw (of meneer), het examen is van vůůr de vakantie, hoor!" Tja, geef je nu les voor de examens of voor het leven? Of je probeerde die eerste week er de schwung in te krijgen: geen millimeter bewogen ze, hun aandacht lag nog op het strand. Denk eens aan toen jij hun leeftijd had: wellicht zat jij toen ook zo ongeÔnteresseerd in je bank, je hand aan je hoofd, turend naar het plafond, wachtend tot de bel gaat.

Maar ik begrijp je. Niet alleen breekt dat geduld wel eens zuur op, ook de 'planlast' weegt. Hoeveel tijd steek je niet in formulieren, agenda, verslagen... allemaal tijd die je liever aan de voorbereiding van je lessen zou besteden. Ach, een samenleving en haar overheid willen nu eenmaal 'bewijzen'. Dat herinnert mij aan een politicus die me eens zei: "Vertrouwen is goed, maar controle is beter!" Hij was er nog fier op ook, tot ik hem er attent op maakte dat dit een uitspraak was van niemand minder dan... Lenin. Niet meteen een referentie voor de democratie en voor een samenleving van vertrouwen, dacht ik.

Vertrouwen, dat is het wat ik je wens. Dat je het vertrouwen krijgt van directie, ouders, leerlingen, collega's, overheid, samenleving. Ook dat je je leerlingen kunt bijbrengen dat het vertrouwen de sleutel is van een 'menselijker' samenleving. 'Humanior' in het Latijn. Daar sta je toch voor in de humaniora: jongeren 'meer mens' doen worden'?

Kun jij dat ook niet meer horen, dat geteem over onderwijs dat moet voorbereiden op de economie, over meer kunde en minder kennis? Protesteer maar tegen die tendensen die ze in het buitenland al hadden uitgeprobeerd en nu terugschroeven, wegens mislukt. Neen, onderwijs is mensen voorbereiden op het leven, niet op de economie.

Geduld en vertrouwen, dat heb je daar wel voor nodig, meer dan om ze klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Maar je maakt er wel zelfstandig denkende mensen van. Dat je daar niet altijd zo veel van merkt, zeg je? Tja, geduld dan maar.

Dat doet mij denken aan die vijf Belgische matrozen die in de jaren vijftig van de vorige eeuw een fles overboord gooiden met op een briefje hun namen en adressen. Nooit hebben ze daar iets van gehoord, tot begin van deze eeuw een meisje in Reykjavik (IJsland) die fles op het strand vond. Vijftig jaar na datum. Kijk, onderwijs is zoals flessenpost: je pakt je boodschap goed in, gooit ze van je weg, maar je weet niet wanneer ze aankomt. Maar aankomen doet ze.

In dat geloof wens ik je een fijn schooljaar,

Mark Van de Voorde

step 6